Moottoripyörällä Norjaan -vinkkejä



Kolmen Norjassa tehdyn prätkäreissun kokemuksella on matkalla tarttunut mukaan joitain havaintoja, joista kenties on hyötyä muillekin tuohon ihanaan naapurimaahamme matkatessa. Vinkit olen koonnut moottoripyöräilijän näkökulmasta, mutta monet niistä on hyödynnettävissä muillakin kulkuvälineillä reissatessa.

Moottoripyörä Norja maisema Keski-Norja roadtrip harley davidson chopper sportster softail moottoripyörämatkailu vuoristo vuori maisemakuvaaja matkakuvaaja Moottoripyörä Norja maisema Keski-Norja roadtrip harley davidson chopper sportster softail moottoripyörämatkailu ylänkö vuoristo jäätikkö lumihuippuiset vuoret_

- matkaan kannattaa varata aikaa, erityisesti Keski-Norjassa 300 km päivässä on jo sellainen matka, että silloin ajetaan koko päivä jos matkan varrella haluaa nähdä jotain muutenkin kuin pyörän selässä istuen.

- varaudu pitämään huilipäivä ajosta sateen varalta. Sen lisäksi ettei sateessa ole kiva ajaa, jää silloin myös paljon näkemättä: pilvet ovat alhaalla, joten vuorien henkeäsalpaava upeus jää hötön peittoon ja toisaalta korkealle kivutessa alhaalla ei näy mitään. Sadevarusteet aina mukaan, sillä melko varmasti ainakin jossain vaiheessa sataa.

- nopeusrajoitukset ovat pääsääntöisesti 60-70 km/h ja ihan aiheesta. Joillain valtaväylillä 90 km/h ja moottoriteillä 110 km/h.

- tunneleita on paljon, Keski-Norjassa vielä enemmän kuin pohjoisessa. Niiden pituus vaihtelee muutamasta sadasta metristä useisiin kilometreihin. Toistakymmentä kilometriä pitkiä tunneleita löytyy paljon. Tunneleista löytyy kaikkea mielenkiintoista kuten liikenneympyröitä ja -valoja sekä ohituskaistoja, mutta suurimmasta osasta ei kunnon valoja. Mukaan siis kirkkaat lasit tai kirkas visiiri. Tunnelit ovat yleensä jäätävän kylmiä.

- Keski-Norjassa on jonkun verran serpentiiniteitä. Jos rinteiden ylös- tai alaspäin ajelu 180 asteen mutkineen ei ole lempihommaa, kannattaa matka suunnata pohjoiseen. Toisaalta jos oma 230 cm akselivälinen, matalalla maavaralla varustettu pyöränikin kääntyi ison pakaasin kanssa ei muilla pyörillä luulisi olevan vaikeuksia.

- Teiden kunto vaihtelee uudesta asfaltista monttuisiin yhden auton levyisiksi pikkuteiksi. Jos se näyttää kartalla kinttupolulle, se myös on sitä.

- Pahimmat teidentukkeet ovat vapaana kulkevat lampaat, lehmät ja vuohet. Tässä järjestyksessä. Ja pohjoisessa mukaan kuvioon tulevat porot lehmien ja vuohien tilalle. Varoituskylttejä mahdollisista tiellä olevista elukoista on jatkuvasti. Varoitus kannattaa ottaa tosissaan, sillä ei ole kiva juttu, kun vuoritien mutkan takana makailee koko kaistan vievä lammaslauma, tämäkin koettu. Eläimet saattavat myös hakea tunneleista viilennystä helteellä ja sateella suojaa. Oman kokemukseni mukaan ensin mainittuja otuksia on Keski-Norjassa huomattavasti enemmän kuin pohjoisessa, mutta kummassakaan päässä maata en ole nähnyt niitä tunneleissa.

- Jos menopelin lempijuoma on korkeaoktaaninen 98-bensa, kannattaa sille kertoa, että ei löydy. Tai löytyy, mutta 98:a myyvät huoltoasemat ovat harvassa. Muutenkaan ei kannata luottaa siihen, että bensis löytyisi silloin kun tankki on tyhjä. Ennakointi kannattaa.

- Lautoilla pääsee ja joskus se on ainoa mahdollinen vaihtoehto. Kannattaa harkita myös vaihtoehdoksi tylsille pätkille, aikaa saattaa säästyä useita tunteja. Kesällä 2018 kahden pyörän lauttamatka kuskeineen maksoi n. 12-16 €.

Moottoripyörä Norja maisema Keski-Norja roadtrip harley davidson chopper sportster softail moottoripyörämatkailu vuoristo vuori maisemakuvaaja matkakuvaaja vuono lumihuippuvuoret_ Moottoripyörä Norja joki maisema matkavalokuvaus Keski-Norja_

- Jos matkustustyylinä on napata hotelli lennosta, kannattaa aloittaa yöpaikan miettiminen jo hyvissä ajoin päivällä erityisesti sesonkiaikana. Me arvioimme iltapäivällä mihin asti ehdimme ajaa ja varasimme hotellin niillä tiedoilla Bookingin tai Hotels.comin kautta. Ei haittaa vaikka matkalla menisi myöhempäänkin kun tietää majoituksen odottavan. Leirintäalueita on paljon, mutta niistä itselläni ei ole kokemusta. Heinäkuussa ainakin näyttivät olevan hyvin kansoitettuja.

- Hotelleissa ei välttämättä ole ravintoloita tai ne menevät aikaisin kiinni. Kunnon ruokapaikkojen löytyminen on työlästä, mutta pizzaa, burgeria ja hodareita on tarjolla lähes joka paikassa missä on ihmisiäkin.

- Kaupat ovat pääsääntöisesti kiinni sunnuntaisin, isommista kaupungeista löytyy yleensä joku pienempi auki oleva.

- Hintataso on korkeampi kuin suomessa: ruoka ja pääosa hotellihuoneista maksaa enemmän. Isoista kaupungeista saattaa löytää Suomen hintoja vastaavaa majoitusta.

- Geiranger ja muut tunnetut nähtävyydet ovat turistirysiä. Kannattaahan ne käydä vilkaisemassa ja sitten äkkiä pois.

- Jonkunlaisella ruotsinkielentaidolla varustettu pärjää hyvin ruokalistojen, uutisten ja tiekylttien kanssa. Kun tietää mitä tarkoittaa fjell (vuori tai tunturi), fjord (vuono) tai foss (putous) pääsee jo pitkälle :)

- Bonusvinkki: Aja Ruotsin läpi mahdollisimman nopeasti. Siellä ei ole mitään nähtävää ja sataa aina (m.o.t.)

Moottoripyörä Norja maisema Keski-Norja kirkko puukirkko roadtrip harley davidson chopper sportster softail Moottoripyörä Norja maisema Keski-Norja roadtrip harley davidson chopper sportster softail moottoripyörämatkailu vuoristo vuori maisemakuvaaja matkakuvaaja kylä

Kommentit

  1. Kiitos vinkeistä. Tytär haaveilee matkasta Norjaan ja lueskeli myös sinun postauksen :)

    VastaaPoista
  2. Reissuun vaan! Takuulla ihastuu. Kiva, jos vinkeistä on jotain hyötyä :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mausteista makua

Saaristoseikkailu

Rannalla